خانه / حج / حج زیارت اسلامی به مکه

حج زیارت اسلامی به مکه

حج یک رویداد عظیم است، هم از لحاظ اهمیت آن در اسلام و هم چالش عظیم تدارکاتی برای جمعیت کثیری از مردم از هر گوشه‌ای از جهان که در یک زمان به یک مکان نسبتا کوچک می‌روند.اما در زمان حج واقعا چه اتفاقی می‌افتد؟ اهمیت مذهبی و سیاسی آن چیست؟ چگونه می توان این همه انسان را مدیریت کردد؟ و چه چیزی داخل آن جعبه سیاه بزرگ قرار دارد؟
ما جواب سوال‌های شما را داریم پس با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال‌های بنیادی در مورد حج را متوجه شوید.

حج چیست

حج، معادل عربی کلمه «زیارت» یک سفر پنج روزه مذهبی به مکه و مقاصد مقدس دیگر در عربستان سعودی است که همه مسلمانانی که از لحاظ جسمی و مالی توانایی لازم را دارند باید حداقل یک بار در طول زندگی خود انجام دهند.

این یکی از پنج ستون یا واجبات اسلام، درکنار ایمان به خداوند یکتا و محمد به عنوان پیامبر او، نماز، زکات و روزه در ماه مبارک رمضان است.

حج تنها یک بار در سال و در دوازدهمین و آخرین ماه تقویم قمری برگزار می‌شود. در زمان‌های دیگر از سال هم می‌توان به عنوان زائر به مکه رفت اما به عنوان حج محاسبه نمی‌شوند. از آنجا که تقویم قمری اسلامی حدود ۱۱ روز کوتاه‌تر از ۳۶۵ روز تقویم استاندارد است، زمان حج هر ساله به عقب برمی‌گردد.

در طول پنج روز حج، زائران یک سری آیین‌های مذهبی را اجرا می‌کنند که به منظور نشان دادن وحدت با مؤمنان دیگر و احترام به خداوند است. در سه روز آخر حج، زائران (و همچنین همه مسلمانان دیگر در سراسر جهان) عید قربان را جشن می‌گیرند.

این یکی از دو عید مهم مسلمانان است که هر ساله جشن می‌گیرند. (عید دیگر، عید فطر است که در پایان ماه مبارک رمضان جشن گرفته می‌شود.)

در پایان حج، زائران به خانه‌های خود باز می‌گردند و لغب «حاجی» می‌گیرند، یعنی کسی که حج را انجام داده است.

اهمیت مذهبی حج در چیست

شاید تعجب کنید اگر بدانید که حج ارتباط چندانی با حضرت محمد (ص) ندارد. درواقع، بیشتر رویدادهایی که در زندگی حضرت ابراهیم رخ داده‌اند پیوند دارند.

حضرت ابراهیم شخصیتی محترم در یهودیت ، مسیحیت واسلام است. حضرت ابراهیم بیشتر بخاطر تمایل شخصی خود برای قربانی کردن فرزندش به اذن خدا شناخته شده است. بر اساس روایت‌ها، در آخرین لحظه خداوند به ابراهیم دستور می‌دهد که به جای فرزندش، یک حیوان را قربانی کند و به عنوان پاداش ، باوری رسوخ‌ناپذیر به ابراهیم می‌دهد.

در روایت‌های یهودی ومسیحی، اسحاق پسری است که ابراهیم قصد قربانی کردنش را دارد. اما در اسلام، پسر دیگر ابراهیم ، یعنی اسماعیل است که برای قربانی شدن در درگاه خدا انتخاب شده است. مسلمانان هم ابراهیم و هم اسماعیل را پیامبران خداوند می‌دانند و گفته می‌شود که دودمان محمد به اسماعیل می‌رسد.

رویداد دیگری که در حج دنبال می‌شود، اتفاقی است که برای اسماعیل و مادرش، هاجر رخ داده است. روایت اینگونه است که خدا برای امتحان ایمان ابراهیم ، فرمان داد تا هاجر و اسماعیل نوزاد را به ناحیه‌ای بیابانی ، جایی بین دو کوه صفا و مروه در مکه و با آذوغه‌ای اندک تنها بگذارد. درنهایت آب آنها تمام می‌شود و هاجر در جستجوی آب برای نوزادش ، هفت مرتبه بین دو کوه صفا و مروه را می دود.

سپس معجزه‌ای اتفاق می‌افتد و چشمه‌ای زلال با آب گوارا به نام چشمه زمزم ، از دل زمین بیرون می‌جوشد و هر دوی آنها را از بی آبی نجات می‌دهد. در برخی روایت‌ها گفته شده که اسماعیل با پاهای خود زمین را کنده و باعث جوشیدن آب از دل زمین می‌شود.

برخی دیگر از روایت‌ها اما حاکی از این است که فرشته جبرئیل با بال خود به زمین می‌زند و آب از زمین بیرون می‌آید.

بعدها ابراهیم و اسماعیل کعبه ، ساختار مکعبی سیاه رنگ در مکه را ساختند که مسلمانان هنگام نماز، به عنوان مکانی برای عبادت خداوند یکتا، رو به سوی آن می‌کنند.

سنت حج کمی بعد از ساختن کعبه برگزار می‌شود ، و خداوند به ابراهیم فرمان می‌دهد تا تمام یکتاپرستان را به زیارت کعبه دعوت کند تا همه آنها بتوانند برای پرستش خداوند در یک مکان جمع شوند.

برای خرید فیش حج روی کلمه کلیک کنید.