خانه / حج / حج فرصتی دوباره

حج فرصتی دوباره

حج فرصتی است برای شستن گناهان و شروعی نو

مسلمانان، پنج بار در روز، از طلوع تا غروب خورشید، برای ادای نماز رو مکه می‌ایستند. در حیاط مسجد بزرگ مکه، کعبه، این نماد مقدس (به معنی مکعب) وجود دارد؛ ساختاری سنگی که با پارچه‌ی ابریشمی و نخی سیاه پوشیده شده است.

هدف حج، زیارت این خانه، که به عقیده مسلمانان «خانه خداوند» است می‌باشد. مراسم مذهبی، مثل قربانی کردن حیوانات، ختنه، عروسی و مراسم تشییع جنازه، همیشه رو به کعبه انجام می‌گیرد. حج یکی از پنج ستون اسلام است و همه مسلمانانی که استطاعت دارند، باید یک بار در طول زندگی خود به حج بروند. حج فرصتی برای شستن گناهان و شروع نوست.

در زمان حج، زائران وارد مکه می‌شوند و هفت بار در اطراف کعبه طواف می‌کنند، حجر الاسود (سنگ سیاه) را که بر دیوار پایه کعبه قرار دارد لمس کرده یا می‌بوسند، دو بار در جهت مقام ابراهیم و کعبه نماز می‌خوانند و هفت بار بین دو کوه صفا و مروه می‌دوند.

طواف کعبه، نمادین‌ترین مرحله حج است، و اغلب وقتی صحبت از حج می‌شود، این اولین چیزی است که به ذهن اکثر مردم می‌رسد. گوشه‌های کعبه، که از سنگ خاکستری و سنگ مرمر ساخته شده است، هر کدام به سمت یکی از چهار قطب جغرافیایی است. داخل کعبه فقط سه ستون که سقف را نگه می‌دارند و تعدادی چراغ‌های نقره و طلا وجود دارد. در اکثر روزهای سال، کعبه با پارچه‌ عظیم زربفت سیاه به نام کسوه پوشیده می‌شود.

باور بر این است که حجر الاسود، که در گوشه‌ی جنوبی کعبه قرار دارد، تکه‌ای نان بوده است که از آسمان فرو آمده ‌است و به عنوان “‌تکه‌ای از بهشت” محسوب می‌شود. گناهان مومنان با دست زدن یا بوسیدن سنگ، آمرزیده می‌شود.

طبق سنت، این سنگ بعد از اخراج آدم از بهشت به او داده شد تا گناهانش آمرزیده شود. بر اساس افسانه‌ها، سنگ در اصل سفید بوده است اما با جذب گناهان هزاران هزار زائری که آن را بوسیده و لمس کرده‌اند، سیاه شده است.

در قرآن از کعبه به عنوان “اولین خانه‌ای که برای مردم بنا نهاده شده است” یاد شده و این به این معناست که کعبه، بر اساس نظر نخستین متفکر قرآن، الطبری، اولین و تنها بنایی است که برای عبادت خداوند اختصاص داده شده است.

به عقیده محمد اسد، محقق بزرگ اسلامی و مترجم قرآن، سادگی کعبه پرهیبت است. و می‌گوید: «یک مکعب تقریبا کامل که کاملا با پارچه‌ی زربفت سیاه پوشیده شده، به مانند جزیره‌ای آرام و ساکت در وسط چهارچوب وسیع مسجد قرار دارد؛ بسیار ساکت‌تر از هر بنا ارزشمند دیگری در هر نقطه از جهان …

سازنده آن به خوبی می‌دانسته که زیبایی ریتم معماری و کمال خطوط، هرچه قدر هم که عالی باشد، هرگز نمی‌تواند به این خوبی عدالت خداوند را به نمایش بگذارد؛ به همین دلیل است که خود را به ساده‌ترین شکل سه بعدی قابل تصور، یعنی یک مکعب سنگی محدود کرده است.» همان گونه که اسد می‌گوید، این یک نماد است: «از یگانگی خدا؛ و حرکت زوار بدور آن نماد فعالیت‌های انسانی است و این بدین معنی است که خدا نه تنها باید در افکار و احساسات ما (هر آنچه که در اصطلاح «زندگی درونی» ما را تشکیل می‌دهد) قرار گیرد، بلکه در زندگی بیرونی و فعال ما و تمام اعمال و تلاش‌هایمان نیز باید خدا را در مرکزیت قرار دهیم.»

برای خرید فیش حج روی کلمه کلیک کنید.