اعمال حج چیست؟ حتما تا کنون به این فکر افتاده اید که برای ورود به حج منوره باید از چه اعمالی پیروی نمایید. در این مقاله از فیش حج قصد داریم برای شما عزیزان درباره اعمال و مناسک حج صحبت کنیم تا با انها اشنا شوید. یکی از مهمترین ارکان حج اعمال حج می باشد که شما عزیزان باید از آنها پیروی کرده و حج را کامل کنید. در ادامه همراه www.fishehaj.org باشید تا درباره اعمال حج اطلاعات لازم را دریافت نمایید.
اعمال حج چیست؟
در اصطلاح دینی، حج به معنای قصد زیارت خانه خدا و انجام مناسک معینی در چند روز معین است. این مفهوم یکی از مهم ترین و مقدس ترین خدمات در اسلام به شمار می رود. از منظر شرع اسلامی، حج نیز به خدمت خاصی اطلاق می شود که در آن انسان در مکان معین و در زمان معینی به نیت خداوند مناسک خاصی را انجام می دهد. در منابع لغوی، کلمه «حج» به معانی متعددی اشاره دارد که هر کدام اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. این کلمه می تواند به عنوان یک عبارت برای مفاهیم مختلف استفاده شود. یک سلسله از اعمال و بزرگداشت و حضور در برخی نقاط شهر مکه و اطراف آن است که انجام آن در حج واجب است. برخی از این مناسک جز ارکان حج است و برهم زدن آن ممکن است موجب لغو حج شود.
اعمال حج به ترتیب کدامند؟
مناسک حج شامل 13 مرحله است، اولین عمل عمره و حج «احرام» نام دارد. احرام با نیت و تلبیه و پوشیدن دو تکه لباس احرام انجام می شود و باید در مکان های معینی که شرع معین می کند احرام بجا آورد.
میقات: این مکانها که «میقات» نامیده میشوند، بستگی به مسیرهای مختلفی دارد که زائران به مکه میروند. اولین میقات مسجد شجره است که در نزدیکی مدینه قرار دارد. این مسجد محل ملاقات زائرانی است که از مدینه عازم حج هستند. از این رو زائران ایرانی که در قالب «مدینه قبل» از مدینه به مکه می روند در مسجد شجره محرم می شوند.
وقوف در عرفات: حاجی قرار بود بعد از احرام در مکه به وقف عرفات برود. وقف به معنای قرار گرفتن در آن مکان است، چه سواره باشد و چه راه برود، چه نشسته باشد و چه خوابیده، یعنی زائر در آن روز در صحرای عرفات بماند و آن را ترک نکند.
ضمناً باید از ظهر روز نهم ذی الحجه تا غروب همان روز در عرفات ماند. اما تأخیر در وقف از اول و همچنین نماز ظهر و عصر و تدارک آن اشکالی ندارد.
وقف عرفات و سایر اعمال حج، جز طواف و نماز، مستلزم تطهیر (وضو یا غسل) نیست. اما توصیه می شود.
در عرفات غیر از آنجا بودن واجب نیست، اما مستحبات زیاد است و یکی از بهترین جاها برای استجابت دعاست و بهترین دعا در این مکان دعای معروف اباعبدالله الحسین است. (علیه السلام) و امام زین العابدین (علیه السلام).
وقوف در مشعر الحرام: پس از غروب آفتاب در روز نهم ذی الحجه (عید قربان)، زائران عرفات را ترک می کنند و برای انجام اعمال حج به مسجدالحرام (مزدلیفه) می روند.
زمانی که زائران به مشاعره الحرام می رسند، زمان وقف از اول عید قربان تا طلوع آفتاب است و توصیه می شود از زمان رسیدن به مشاعره شب، برنامه وقف را انجام دهند.
غیر از اقامت در مشعار، کار دیگری واجب نیست، هر چند مستحبات بسیاری از جمله ذکر ذکر خدا و جمع آوری سنگریزه برای پرتاب سنگ وجود دارد.
رمی جمره عقبه: پس از طلوع آفتاب در روز دهم ذی الحجه (عید قربان) حجاج از مشعر الحرام برای انجام باقیمانده اعمال حج خارج شده و به منا می روند. در انتهای منا سه ستون سنگی قرار دارد که ستون اول را «جمره اول»، ستون دوم را «جمره میانی» و ستون سوم را «جمره پشت یا عقبه» میگویند.
هفت سنگ باید به ستون بخورد، اما لزومی ندارد که پشت سر هم باشند. پس اگر دو عدد به ستون برخورد کند و عدد سوم نخورد و چهارمی برخورد کند، فقط سه عددی که به ستون برخورد کرده است شمرده می شود و اگر شک داشته باشد که هفت عدد زده شده یا نه، باید آنقدر بزند که او مطمئن است که هفت عدد شمرده شده است.
سنگریزه ها باید به این شکل باشند:
نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، بلکه به اندازه ای باشد که بتوان آن را شن نامید.
باید از ناحیه مقدسه باشد، مثلاً مشعر الحرام، منا یا شهر مکه.
هرگز برای رامی استفاده نشده است
جایز است (غصب نیست)
زنان، کودکان، بیماران و پیرمردان می توانند در شب عید قربان بعد از نیمه شب و قبل از اذان از مشعر خارج شوند.
قربانی: پس از رجم جمره عقبه، زائران برای انجام یک فریضه حج به محراب می روند و شتر، گاو یا گوسفندی را قربانی می کنند.
ذبح یک حیوان برای چند زائر کافی نیست و باید یک حیوان کمتر به عنوان یکی از اعمال حج ذبح شود، ولی هر چه بیشتر ذبح شود بهتر است.
شرایط قربانی در کتاب احکام و مناسک حج به تفصیل بیان شده است. افرادی که برای انتخاب قربانی به محراب می روند باید این شرایط را بدانند. در این مقاله به اختصار به آنها اشاره می کنیم:
سالم باشید (نه بیمار).
عضو نباید معیوب یا ناقص باشد.
کوری یا لنگش آشکاری ندارند.
دم نباید قطع شود.
گوش بریده نشود و شاخ شکسته نشود.
لاغر نباشید
عقیم نشده؛ (بیضه هایش را بیرون نیاورد).
سن او باید کامل باشد. اگر گوسفند باشد باید یک ساله باشد و اگر بز باشد باید دو ساله باشد.
اگر زائر بعد از ذبح شک کند و حتی اگر احتمال نقص حیوان یا نداشتن شرایط دیگر باشد، نباید به آن توجه کند.
کسی که گناه نکرده یا گناهی نکرده و حتی حیوانی را برای خود ذبح نکرده است، می تواند آن را برای دیگری ذبح کند.
حلق یا تقصیر: حاجی پس از قربانی باید سر خود را بتراشد یا موهای خود را بتراشد و یا مقداری از مو و ناخن خود را کوتاه کند.
با انجام این عمل تمام حرام ها برای او حلال می شود، مگر نهی متقابل زن و مرد و استعمال خوشبو کننده ها که در برخی موارد با انجام بقیه اعمال نیز حلال می شود. بنابراین بعد از تراشیدن سر یا اشتباه می تواند لباس احرام را در بیاورد و لباس معمولی خود را بپوشد.
مردانی که در سال اول حج هستند بنابر احتیاط واجب باید سر خود را بتراشند و تقصیر کافی نیست اما افرادی که در سال اول حج نیستند ممکن است اشتباه کنند یا سر خود را بتراشند.
زنان مقصر هستند.
محل حلق است یا تقصیر منا.
دوره حق یا تقصیر تا روز سیزدهم ذی الحجه ادامه دارد، هرچند در روز عید واجب است.
اگر حاجی به عنوان وکیل شخصی برای مقتول عمل کند، تا زمانی که وکیل او قربانی را انجام نداده باشد، نمی توان او را مسئول یا مجرم دانست. بنابراین کسانی که خودشان به قربانگاه نمی روند باید صبر کنند تا از انجام قربانی مطلع شوند و بعد از اطمینان از مقصر بودن ذبح حیوان صبر کنند.
فردی که خودکشی نکرده است نمی تواند موهای شخص دیگری را بتراشد.
طواف حج: بعد از انجام اعمال منا در روز عید قربان، زائر باید دوباره به مکه برگردد تا پنج اعمال حج را انجام دهد، البته زمان انجام این اعمال تا پایان ماه ذی الحجه است. بقیه اعمالی که در شب یازدهم و دوازدهم در منا انجام می شود در منا بمانید. روز یازدهم و دوازدهم این اتفاق می افتد و بعد از ظهر روز دوازدهم از منا خارج می شود و برای بقیه اعمال به مکه می آید.
نماز طواف حج: پس از تمام شدن طواف حج، باید دو رکعت نماز به نیت طواف حج بخواند.
کیفیت نماز طواف حج:
تمتّع در نماز طواف عمره نیز به همین ترتیب عمل کرد، بدون اینکه تفاوتی داشته باشد، مگر در نیتی که در اینجا به نیت نماز طواف انجام شود.
مثل نماز صبح است ولی حمد و سوره را می توانید بلند یا آهسته بخوانید.
وقت نماز طواف حج بعد از طواف و قبل از سعی است.
برای محل اقامه نماز طواف حج، در هر نقطه ای که گفته می شود پشت مقام است، کافی است نماز را بخواند، هر چند از مقام مقام دور باشد. اما در این صورت بعید نیست که نماز در جایی از مسجدالحرام صحیح باشد.
سعی بین صفا و مروه: پس از اقامه نماز طواف حج، باید هفت برابر فاصله «صفا» تا «مروه» را که اکنون به صورت تالار ساخته شده و در کنار مسجد الحرام قرار دارد، طی کرد.
کیفیت تلاش:
تمتّع، مانند انجام عمره، تفاوتی نداشت، مگر در نیتی که در اینجا به قصد حج انجام می شد.
تلاش باید با «صفا» شروع و به «مروه» ختم شود.
پیمودن مسیر «صفا» به «مروه» یک بار و بازگشت از «مروه» به «صفا» بار دوم محسوب میشود. بنابراین هفت دور تلاش با «مروه» به پایان می رسد.
نشستن و استراحت بر صفا و مروه و بین و رفع خستگی جایز است و در میان تلاش از جایی که تلاش را ترک کرده است ادامه دهد.
سعي بين صفا و مروه با وضو و طهارت لازم نيست، هر چند احتياط لازم است.
امتحان در طبقه دوم چون از دو کوه بالاتر است مشکل دارد.
شوط در لغت به معنای «تا آخر دویدن» و در اینجا به معنای یک بار دور کعبه گشتن و مسافت صفا تا مروه یا مروه تا صفا را پیاده طی کرد.
طواف نساء: پس از تلاش هفت مرتبه به نیت طواف نساء خانه کعبه واقع در مسجد الحرام را بپیماید.
کیفیت طواف نساء:
همان طواف عمره است. طواف تمتع بدون تمایز انجام شد مگر به قصدی که در اینجا به قصد طواف نساء انجام شود.
طواف نساء و نماز آن اختصاص به مردان ندارد، بلکه بر حج کنندگان واجب است.
پس از امتحان، فوراً طواف نساء لازم نیست و به تعویق انداختن آن حتی چند روز بعد اشکالی ندارد.
طواف را باید از جلوی گوشه کعبه که حجر الاسود است شروع کرد و در آنجا تمام کرد.
خانه كعبه در هنگام طواف در سمت چپ طواف كننده باشد. بنابراین حرکت به سمت کعبه یا عقب رفتن صحیح نیست.
انسان باید قبل از حجرالاسود طواف را شروع و ادامه دهد همانطور که همه مسلمانان طواف می کنند -بدون احتیاط اهل وسوسه- و لازم نیست در هر دور در مقابل حجرالاسود بایستد.
طواف کننده باید از «حجر اسماعیل» هم بگذرد، یعنی در طواف به «حجر» نرود.
طواف حدی ندارد و هر جا که در مسجدالحرام طواف کعبه باشد، طواف جایز است، ولی مستحب است در صورت طواف بین کعبه و مقام ابراهیم، در صورت وجود، طواف شود. مورد عجله یا شلوغی نیست.
اگر انسان به دلیل بیماری، سن یا جمعیت زیاد نتواند در این حد طواف کند، طواف خارج از این حد اشکال ندارد.
طواف کننده باید با طهارت طواف کند، یعنی وضو بگیرد و غسل نکند و در حال نماز بدن و لباسش پاک باشد.
نماز طواف نساء: بعد از طواف نساء باید دو رکعت نماز به نیت طواف نساء بخواند.
کیفیت نماز طواف نساء:
مانند نماز طواف عمره است. تمتع بدون تمایز انجام می شود مگر به نیتی که در اینجا باید به نیت نماز طواف نساء انجام شود.
مثل نماز صبح است ولی حمد و سوره را می توانید بلند یا آهسته بخوانید.
وقت نماز طواف نساء نیز بعد از طواف نساء است.
محل اقامه نماز طواف نساء نیز در هر نقطه پشت مقام کافی است حتی اگر از مقام دور باشد. اما در این صورت بعید نیست که نماز در جایی از مسجدالحرام صحیح باشد.
بعد از خواندن نماز طواف، راه رفتن زن بر مرد و مرد بر زن که به سبب احرام حرام بوده، جایز است.
بر همه افراد بالغ و خردمند واجب است که نماز را به درستی بیاموزند تا فریضه الهی را به درستی انجام دهند. مخصوصاً کسی که می خواهد عمره یا حج بجا آورد، باید نمازش را درست کند تا همه نمازها از جمله نماز طواف درست خوانده شود.
بنابر احتیاط واجب بعد از طواف نماز طواف را زود بخواند تا مردم نگویند بین آنها فاصله است.
خواندن نماز مستحبی در هر جای مسجد الحرام جایز است.
بیتوته در منا: یکی دیگر از واجبات حج شب نشینی در منا است.
همه زائران اعم از کسانی که برای اعمال منا به مکه رفته اند و کسانی که مکه نرفته اند و در منا مانده اند باید شب یازدهم ذی الحجه و شب دوازدهم از غروب آفتاب تا نیمه شب را در منا بگذرانند. نزدیک باشد، پس کسانی که به مکه رفته اند باید قبل از غروب آفتاب به منا برگردند، اما ماندن این افراد در منا واجب نیست.
- بیماران و مراقبان آنها و دیگرانی که ماندن در آنجا برایشان مشکل است.
- کسانی که تمام شب در مکه مکرمه از اول تا صبح مشغول عبادت خدا هستند و جز کار ضروری کاری انجام نمی دهند.
- آنان که می ترسند: اگر در منا بمانند، اموالشان در مکه تلف می شود.
- کسی که بیتوته را در منا ترک میکند باید برای هر شب یک گوسفند قربانی کند، ولی برای کسی که تمام شب را در مکه به عبادت میگذراند کفاره واجب نیست.
- رمی جمرات سه گانه: در روز یازدهم و دوازدهم ذی الحجه، زائران باید هفت سنگ به هر سه ستون بیندازند.
- زمان رمی : از طلوع تا غروب آفتاب. (چه در روز عید و چه در این ایام).
- رمی در شب جایز نیست (مگر اینکه عذری داشته باشد و در روز نتواند رمی را انجام دهد) و اگر مثلاً روز یازدهم رمی را ترک کند، باید روز بعد قبل از رمی رمی را قضا کند.
- کیفیت رمی: چنانکه در جمره عقبه رمی آمده است.
- چینش سنگ ها: ابتدا سنگ را روی جمره اول، سپس روی جمره وسط و سپس پشت جمره قرار دهید.
اعمال حج به زبان ساده
- احرام بستن در مکه
- وقوف در عرفات از ظهر روز نهم ذی الحجه تا غروب
- وقوف در مشعرالحرام در شب دهم ذی الحجه تا طلوع خورشید
- انداختن 7 سنگ ریزه به جمره عقبه در روز عید قربان
- قربانی کردن
- حلق و تقصیر
- طواف
- نماز طواف
- سعی بین صفا و مروه
- طواف نساء
- نماز طواف نساء
- بیتوته در منا در لیالی تشریق
- بجا آوردن واجبات ایام تشریق
حال که با اعمال و مناسک حج آشنا شدید با خیالی آسوده می توانید به وب سایت ما مراجعه کرده و به خرید فیش حج پرداخته و به این سفر واجب برید و اعمال خود را به جای آورید. جهت خرید فیش حج می توانید به وب سایت www.fishehaj.iog مراجعه کرده و یا با شماره های درج شده در وب سایت با ما در تماس باشید.